Een atelier als symbolisch, in verband met een persoonlijke geschiedenis.

 

Dit atelier is een plekje dat mijn echtgenoot gekozen heeft. Hij kende dit plaats sinds hij 12 jaren was en werkte nie ver met paarden.

Voordat, woonden we in Koksijde, waar hij had me mijn eerste ateliertje gebouwde.

In dit « voortijd », autodidact in schilderkunst, had ik deelgenomen aan de workshop schilderen van Westhoek Academie.

Nu, in dit oude familie huisje, gebouwd in 1890, tussen bossen en duinen, op de grens, bekomt mijn atielier als symbolisch, in verband met onze geschiedenis. En we hebben het « The Crow Cottage » genoemd.

We zien veel van deze vogels vanaf deze plek.
(Tegen de zeemeeuwen dat we hadden in Koksijde 😉 )

Totemdier is de Kraai/Crow de « booschapper » tussen ons wereld en een andere die onzichtbaar is…, tussen mysterie en betovering, tussen denken en geheugen…

Dan, komen plek en artistieke activiteiten met elkaar :

  • Ik was altijd gefascineerd door de wereld van de beelden.

Vroeger was het deze uit BD's, TV. Later deze uit cinema, kranten, persbeelden, modesbeelden, 3D's, synthetische beelden...

Als men ziet hoe de realiteit komt uit persbeelden en publiciteit bijvoorbeeld, kan men niet altijd onze eigen wereld uitvinden.

Ik toch niet...

Also, met schilderkunst wil ik een deel van mijn eigen wereld opbouwen en verdelen met wie wil het ondekken.

Ik probeer beelden van mijn "alle dagen" te vangen en ervan iets die niet gewoon is te maken.

 

  • Ik ben ook gevoelig voor aangrenzende lichten, bestaandelende lichten.

Met foto’s componeer ik ook zoals ik schilder om te leggen een visie, een energie vast in de leegte zelfs indien stoffen ons gevangen laten.

Bijvoorbeelde met markeren " wit " door een steun van metalen of plastic fiber.

Maskers, portretten, landschappen zijn ontwerpen die laten me ontdekken het spel van kleuren en van licht: de doorzichtheid, de afspiegelingen over water, uit glazen of door een spiegel ofwel nog door een blik. De "still lives" brengen me door om dingen of feiten aandachtig bekeken te ontleden en weer samen voegen.

Voor het moment, werk ik op doek en op geteilendpapier het meest met olieverf en ook met acrylic.

En …met de Fotkom, in lichtspelletjes op het gerealiseerde composities die onvermijdelijk materialiseren zijn.

De momentopname varierend maken.